luchttalent.nlinfratalent.eucitytalent.nlVacature plaatsen

De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!

door: Matty van den Berg
9 november 2015

Hoe zorg je dat het bedrijf klaar is voor de toekomst?

Een sterke concurrentiepositie. Hoger rendement. Tevreden klanten. Kansen zien en benutten. Om doelen te realiseren is het van belang om deze helder en uniform vast te stellen. Wat communiceer jij hierover, intern en extern? Welke kwaliteiten van jouw medewerkers wil je inzetten en verder ontwikkelen? Hoe (ver)bindt je een diversiteit van gekwalificeerde mensen aan de organisatie? Hoe zorg je dat het bedrijf klaar is voor de toekomst?

 

‘Wat de boer niet kent dat vreet ie niet’ is niet alleen op het platteland van toepassing, ik kom het ook vaak tegen bij werkgevers in de haven en industrie. Bedrijven blijven bij het selectieproces te vaak in de comfortmodus staan van bekend maakt bemind. De mensen die de grootste kans maken op de baan zijn ‘klonen’ van de mensen die al door de fabriek en kantoor lopen. Op zich lekker veilig én het zorgt voor minder extra tijd en aandacht  bij het inwerken. De bedrijven die wel kiezen voor meer diversiteit op de werkvloer hebben echter meer kans op  spannende scenario’s voor de toekomst. 

De 3 belangrijkste voordelen van meer diversiteit in je bedrijf

1.  Creatiever, origineler en hoger rendement

Om een probleem op te lossen is het prettig als hier meerdere personen met een andere achtergrond naar kijken.  Om in de toekomst het hoofd te bieden aan de uitdagingen en om de kansen juist in te koppen red je het niet met alleen maar gelijkgezinden om je heen. Een afspiegeling van de maatschappij, dus een gemixt werknemersbestand, heeft aantoonbaar tot meer innovatie en een hoger rendement geleid.


2.  Meer talenten beschikbaar

Als bedrijf ben je direct afhankelijk van voldoende keuze in gekwalificeerde mensen. De groei bij technische opleidingen zit voornamelijk bij de vrouwelijke studenten. Deze toekomstige werknemers staan dus klaar om binnenkort te starten, zorg ervoor dat zij zich welkom voelen. Hoe doe je dat?


3.  Sterker merk door maatschappelijke betrokkenheid

Met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedereen geef je blijk van maatschappelijke betrokkenheid. Als je als bedrijf dit zowel aan klanten als aan sollicitanten kenbaar maakt straalt dit positief af op je merk. Daarnaast neem je als bedrijfsleven de verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan een duurzame arbeidsmarkt; een betere inzetbaarheid voor iedereen die wil en kan werken. 


Diversiteit in jouw organisatie?

Hoe kunt je binnen de organisatie beter gebruik maken van de diversiteit om zo een inclusieve sfeer te creëren? Dit is niet zomaar van de ene op de andere dag voor elkaar. Het is ook belangrijk om niet mee te doen aan een hype, maar daadwerkelijk te kijken hoe dit thema een plekje krijgt op de agenda. Hoe stel je vast op welke wijze je hier als organisatie handen en voeten aan geeft. Hoe vis je niet in een grotere vijver, maar ga je op zoek naar verschillende vissen?


Een aantal praktische tips

  • Bekijk eens kritisch naar je huidige personeelsbestand en stel vast of op welke wijze je meer diversiteit kunt creëren?
  • Laat je inspireren door andere bedrijven die zich zowel in hun arbeidsmarktcommunicatie als in hun marketinguitingen richten op verschillende doelgroepen.
  • Neem dit thema eens onder de loep in een MT-sessie en koppel het direct aan een strategische sessie.

Even klankborden? Bel mij voor een gesprek. 



  • De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!

    De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!
  • De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!

    De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!
  • De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!

    De vijver hoeft niet groter, gewoon naar andere vis vissen!