Laden
In het kort

Je houdt niet van een 9 tot 5 baan maar gaat voor een avontuurlijke job. Je bent een allround manager aan boord van een groot zeeschip en je werkt in een internationale en multiculturele omgeving. Op de brug ben je bezig met het besturen van het schip (manoeuvreren) en houd je contact met de walstations. Ook ben je verantwoordelijk voor de navigatie. Dit betekent dat je continue rekening moet houden met weersomstandigheden, stroming en de andere schepen die om je heen varen. Je zorgt dat het schip in de haven veilig wordt beladen en onbeschadigd aankomt op de plaats van bestemming. Je werkt samen met een team van officieren en bemanningsleden. Je geeft leiding en ziet toe op het naleven van procedures. Je beheert alle veiligheidsmiddelen en zorgt dat de bemanning hierin getraind is.

Als stuurman alle schepen heb je een grote verantwoordelijkheid. Je vindt het fijn dat je een baan hebt waarin veel van jouw professionaliteit wordt verwacht. Je vertrouwt op jouw kennis en jouw probleemoplossend vermogen. Je vindt het niet erg om een periode van huis te zijn, want tussendoor ben je ook weer een periode thuis. Je bent bijvoorbeeld drie maanden op zee en dan weer twee maanden thuis. De periodes die je vaart en thuis bent verschillen per rederij. Je kunt daardoor zelf kiezen hoe jouw vaarschema eruit komt te zien.

Voor wie?

Stuurman alle schepen zeevaart (niveau 4) - bol

De opleiding bestaat uit een basisdeel (twee jaar) en een profieldeel (twee jaar).

In het basisdeel krijg je zowel technische als nautische en algemene vakken. In de theorielessen krijg je kennis die je meteen in de praktijklessen kunt toepassen. Je oefent op simulatoren en op het opleidingsschip. Je gaat sleutelen aan motoren in het machinekamerlokaal en je gaat lassen in het lassen/bankwerklokaal. De nautische vakken die je krijgt zijn bijvoorbeeld Navigatie, Manoeuvreren, Meteo en Stabiliteit van schepen. Bij technische vakken moet je denken aan Voortstuwing, Hulpsystemen, Elektrotechniek en Werkplaatstechniek.



Wat kun je worden?

Bij het behalen van je diploma krijg je een dubbele vaarbevoegdheid. Een duale aanvangsvaarbevoegdheid nautisch en technisch. Hiermee mag je dus de wachten op de brug én machinekamer lopen. Met dit diploma heb je een mono specialisatie nautisch waarin jouw doorgroeimogelijkheden liggen.

Na het behalen van je diploma Maritiem officier alle schepen, met een uitstroomprofiel nautisch koopvaardij kun je als stuurman varen op alle typen schepen en heb je specialistische kennis voor de koopvaardijschepen. Je vaart als stuurman wereldwijd op bijvoorbeeld een tanker, een zware-ladingschip, een koelschip, een zeesleper of op een cruiseschip.

Je kunt aan boord doorgroeien tot eerste stuurman of kapitein. Als kapitein heb je de eindverantwoording over alle officieren en bemanningsleden. Ook kun je met een aantal jaren ervaring solliciteren voor loods. Een loods is een specialist met grote bekendheid van het plaatselijk vaarwater, die kapiteins adviseert bij het navigeren door een bepaald vaarwater.

Nadat je een aantal jaren hebt gevaren en mooie avonturen hebt beleefd heb je een uitstekende kans op een baan aan de wal. Je kunt met je nautische kennis en de ervaring die je hebt opgedaan aan boord van een schip op veel plaatsen in de maritieme wereld en daarbuiten gaan werken. Met jouw verantwoordelijkheidsgevoel, zelfstandigheid en leiderschapstalent ben je een gewilde kracht op de arbeidsmarkt.

Wil je nog niet werken maar verder leren? Dat kan! Na het behalen van je diploma kun je doorstuderen op het hbo. Zo kun je bijvoorbeeld naar de versnelde hbo-opleiding Maritiem Officier of een andere hbo-opleiding.

Wil je deelnemen? Laat 't weten!
Trainingsdata bepalen we in overleg
Wil je deelnemen? Laat 't weten!
Trainingsdata bepalen we in overleg
Ik wil reserveren
Liever even bellen?
STC Group
0104486000
Andere trainingen van STC mbo college
Werktuigkundige alle schepen (niveau 4) - bol

image

Kapitein binnenvaart (niveau 4) - bol

image

Operationeel onderhoudstechnicus (niveau 3) - bbl

image

Treinmachinist (niveau 3) - bol-bbl

image